Τρίτη, 26 Αυγούστου 2008

Από το "κράτος δεν είναι θεοκρατικό" στη "θεοκρατική νομιμοποίηση" ελέω κόμματος

Στο Συνέδριο των Αποδήμων (19/8/2008 ) ο Πρόεδρος Χριστόφιας απαντώντας στο Μητροπολίτη Πάφου υποστήριξε ότι « το κράτος δεν είναι θεοκρατικό».
Το αυτονόητο δεν είναι πολιτική θέση. Ούτε ένας στην Κύπρο υποστηρίζει σήμερα ότι έχουμε θεοκρατικό καθεστώς. Προς τι λοιπόν η προβολή του αυτονόητου; Σε επίπεδο επικοινωνιακό έχει σημασία. Γιατί ποιος θα διαφωνήσει με τη θέση του Προέδρου ότι στην Κύπρο «το κράτος δεν είναι θεοκρατικό»; Όλοι ταυτίζονται με τον Πρόεδρο και τη θέση του στην προβολή του αυτονόητου.
Παράλληλα η προβολή του αυτονόητου από τον Πρόεδρο λειτουργεί αποπροσανατολιστικά. Δηλαδή εκτρέπεται η συζητηση από το κύριο ζητούμενο που είναι η λύση του κυπριακού και επικεντρωνόμαστε στις σχέσεις κράτους – εκκλησίας!!! Δηλαδή εκτρέπεται το ενδιαφέρον του πολίτη από τη ζωντανή πολιτική πραγματικότητα, ώστε οι φορείς της εξουσίας να αφεθούν να διαχειριστούν απερίσπαστοι τις «κοινές» υποθέσεις σε συνθήκες αδιαφάνειας και παρασκηνίου.
Η διαφορά λοιπόν του Προέδρου Χριστόφια με τον Μητροπολίτη Πάφου δεν αφορά τη θεοκρατία. Κάτι τέτοιο δεν τέθηκε από κανένα. Η διαφορά τους ακόμα δεν έγκειται στον πολιτικό ρόλο της ηγεσίας της εκκλησίας. Γιατί ο Πρόεδρος Χριστόφιας και το κόμμα του, το ΑΚΕΛ, αναγνώρισαν επανειλημμένα τον πολιτικό ρόλο της εκκλησίας και στη θεωρία και στην πράξη.
Ποια είναι η διαφορά τους; Η διαφορά έγκειται στον αν η ηγεσία της εκκλησίας θα αρθρώνει αυτόνομο πολιτικό λόγο. Ένας λόγος που μπορεί και να διαφοροποιείται από τον πολιτικό λόγο της κυβέρνησης ή πιο σωστά τις κομματικές επιλογές.
Στο σημείο αυτό αναδύονται και οι αντιφάσεις του ΑΚΕΛ. Η αναγνώριση εκ μέρους του πολιτικού ρόλου στην ηγεσία της εκκλησίας αυτόματα εμπεριέχει και το δικαίωμα στην άρθρωση του δικού της λόγου. Δηλαδή δεν μπορεί κάποιος να υποστηρίζει με σοβαρότητα πως δικαιούται η ηγεσία της εκκλησίας να έχει άποψη για το κοινό μας καλό, φτάνει η άποψή της να συμφωνεί με των εκάστοτε κυβερνώντων ή των κομμάτων!!! Δηλαδή ο πολιτικός της ρόλος να περιοριστεί στο να καταστεί φερέφωνο της εκάστοτε κυβέρνησης/κομμάτων. Δηλαδή να μην έχει πολιτικό ρόλο ή να είναι απλώς μηρυκαστικός.
Η αντίκρυση του προβλήματος από το ΑΚΕΛ στη βάση μιας κομματικής λογικής –όχι θεσμικής με την έννοια των σχέσεων κράτους –εκκλησίας – το οδήγησε στην άμεση εμπλοκή του στις αρχιεπισκοπικές εκλογές με στόχο να αναδεικτεί στο θρόνο ο εκλεκτός του κόμματος. Η αποτυχία του ΑΚΕΛ να ελέγξει τον αρχιεπισκοπικό θρόνο, δεν οδήγησε σε ένα ξεκαθάρισμα των ρόλων.Αντίθετα, ενέπλεξε την ηγεσία της εκκλησίας στην κομματική διαπάλη. Άλλοι ιεράρχες υποστηρίζουν τη μια κομματική γραμμή και άλλοι την άλλη.
Η άμεση συνύφανση κόμματος και εκκλησίας ή πιο σωστά η εισαγωγή της κομματικής διαπάλης στους εκκλησιαστικούς ηγέτες δημιουργεί τις προϋποθέσεις για ενεργό εμπλοκή των ιεραρχών στην πολιτική ζωή. Δηλαδή το ΑΚΕΛ προωθεί με τις επιλογές του, αυτό που υποτίθεται δεν επιθυμεί. Και στην πράξη δημιουργεί τις προϋποθέσεις για τη δημιουργία στην Κύπρο ενός θεοκρατικού καθεστώτος!!! Γιατί αν αναγνωρίζεις κομματικό ρόλο στους ιεράρχες, τότε δεν μπορείς να τους εμποδίσεις να διεκδικήσουν και πολιτειακά αξιώματα υπό ή χωρίς την κομματική σκεπή!!!
Σε σχέση τώρα με την ιστορία, ο μόνος που προσπάθησε να εγκαθιδρύσει θεοκρατικό καθεστώς ήταν ο Μακάριος. Ο ίδιος σε δηλώσεις του την 1/4/1959 υποστήριξε ότι «η Κυπριακή Δημοκρατία θα καταστή κράτος του θεού»!!! Τότε το ΑΚΕΛ δεν ενοχλήθηκε με τη δηλωμένη θεοκρατία του Αρχιεπισκόπου. Αντίθετα επεδίωξε τη συνεννόηση μαζί του για διαμοιρασμό της εξουσίας του νέου κράτους. Και όταν δεν έγινε κατορθωτό αυτό, τότε στράφηκε εναντίον του στις προεδρικές εκλογές του Δεκεμβρίου του 1959. Τότε κατηγόρησε το Μακάριο ότι « από Αρχιερέας μεταμορφώθηκε σε κομματάρχη» και ότι «κατακουρέλιασε το κύρος της εκκλησίας ρίχνοντάς την σε εκλογικές διαμάχες». Φυσικά το ΑΚΕΛ στη συνέχεια, όταν συμφώνησε με τον Μακάριο στο διαμοιρασμό των βουλευτικών εδρών, ξέχασε τις κατηγορίες που εκτόξευε κάποιους μήνες προηγούμενα. Και ουσιαστικά νομιμοποίησε τη θεοκρατία!!!
Ουσιαστικά το ΑΚΕΛ ουδέποτε υιοθέτησε στην πράξη τη δημοκρατική αρχή ότι η εκκλησία δεν έχει κανένα πολιτικό ρόλο να διαδραματίσει. Αυτό που επεδίωκε και επιδιώκει το ΑΚΕΛ είναι η συνεργασία της ηγεσίας της εκκλησίας με το κόμμα ή –ανάλογα με τους συσχετισμούς δύναμης – η υποταγή/έλεγχος της ηγεσίας της εκκλησίας από το κόμμα. Δηλαδή η προτεραιότητα του ΑΚΕΛ ήταν πάντοτε το κομματικό συμφέρον. Φυσικά ούτε η θεοκρατία ούτε η κομματοκρατία έχουν σήμερα οιανδήποτε σχέση με την πρόοδο και τη δημοκρατική ιδεολογία.

7 σχόλια:

eστορών είπε...

Ανδρέα

έχοντας ζήσει στο εξωτερικό σε χώρες που η εκκλησίες έχουν διαφορετικό ρόλο, εκεί που η ανάμειξή τους στην πολιτική και στα υπόλοιπα τεκταινόμενα στην κοινωνία είναι παραγωγική και εποκοδομητική, με αναστατώνει κάθε φορά που βλέπω κύπριους ιεράρχες και ιερομένους να αρθρώνουν λόγο για θέματα που δεν είναι θεολογικά. Όμως δεν είναι αποκλειστικά το ΑΚΕΛ, αλλά υπάρχουν και άλλα κόμματα, που ανάλογα με τις περιστάσεις καλωσορίζουν ή αναθεματίζουν την Α ή Β ανάμειξη της εκκλησίας ή ιερομένων στην πολιτική. Ας μην ξεχνάμε πως δέχτηκε ο Κασουλίδης τη στήριξη του Τόμη Βου στον δεύτερο γύρο. Ουσιαστικά έκαναν κι οι δύο γαργάρα τις παλιές τους διαφορές. Όμως το πρόβλημα με την εκκλησία δεν είναι ότι εκφράζει άποψη για το Κυπριακό ή το είδος της άποψης που εκφράζει, αλλά το ότι μέσα από τα κατάλοιπα του θεοκρατικού κράτους που επιχείρησε να εισαγάγει ο Μακάριος όπως και μέσα από την αξιοποίηση της μεγάλης της οικονομικής δύναμης, η εκκλησία και οι ιεράρχες είναι σε θέση να αντιστρατεύονται αποτελεσματικά τα πολιτειακά όργανα. Και είναι εδώ ίσως που η κοινωνία των θα έπρεπε να εστιάσει κάπως τη δράση της...

andreas f.stavrou είπε...

Συμφωνώ με την ανάλυσή σου. Σίγουρα ο πολιτικός ρόλος της εκκλησίας έχει νομιμοποιθεί από όλα τα κόμματα. Αν επικεντρώνομαι στο ΑΚΕΛ, είναι γιατί ο Πρόεδρος άρχισε τη συζήτηση για τη θεοκρατία.
Εκείνο που δε συμφωνώ μαζί σου είναι αν η ηγεσία της εκκλησίας θα εκφράζει άποψη επι πολιτικών ή εθνικών ζητημάτων. Πιστεύω ότι άλλο η πολιτεία του ουρανού και άλλο η γήινη πολιτεία.

rose είπε...

όσο η εκκλησία "πουλά" και "συσπειρώνει" θα ακουμε κορώνες κι απο τους μεν και τους δε..

τι είπε δηλαδή ο Χριστόφιας, αλλαξε ο μανωλιός και έβαλε τα ρουχα αλλιώς;

θυμηθείτε, σε καθε προεκλογική εκστρατεία ο Χριστόφιας διπλα-δίπλα με τον παπα που έχει γιο αγνοουμενο..
θυμηθείτε, τον Χριστοφια να μιλά για τον Μακάριο...

μιλώντας εκ του προχείρου ο Χριστοφιας είπε ενα-δυο κουβέντες παραπάνω που του βγηκαν σε καλό γιατι αναπτερώθηκε το αριστερο αίσθημα των Ακελικων

κατ ουσιαν μια τρυπα στο νερό γίνεται..

Αν ο Τομης Β κατεβεί και στηρίξει Χριστοφια σε ότι πει όπως έκανε με Τασσο, αδελφια θα γίνουν αγαπημενα

eστορών είπε...

Ανδρέα
το να εκφράζει κάποιος άποψη είναι δικαίωμά του αν όχι και καθήκον. Το ζητούμενο είναι να δημιουργηθούν εκείνες οι συνθήκες ώστε όταν οι παπάδες εκφράζουν την άποψή τους να έχει μόνο τη βαρύτητα που της αναλογή και όχι ρόλο χειραγωγικό όπως σήμερα. Κι αυτό το λέω ως άτομο που συνειδητά δεν πιστεύει σε θεούς ούτε δαίμονες, αλλά που έχει δει π.χ. τον τρόπο λειτουργίας της Ευαγγελικής εκκλησίας στη Γερμανία και σε σκανδιναβικές χώρες που ο ρόλος της είναι κυρίως θρησκευτικο-κοινωνικός αλλά συχνά σε θέματα που αφορούν την πολιτική, κάνει παρεβμάσεις.

Θα σου δώσω ένα απλό παράδειγμα: Πριν λίγα χρόνια δημοσίευσε η Διεθνής Αμνηστία σε συνεργασία με την νορβιγική Ευαγγελική εκκλησία μια έκθεση για τις εξαγωγές όπλων παραγωγής νορβηγικών εταιρειών στις οποίες το κράτος έχει σημαντικό μερίδιο ιδιοκτησίας, και για τις συνεπαγόμενες παραβιάσεις ανθρωπίνων δικαιωμάτων.

Έδώ δυστυχώς, η κυπριακή εκκλησία αν ήταν δυνατόν να είχε δικές της οπλοφάμπρικες, δεν άφηνε κανένα λαό, κανένα κίνημα, καμιά οργάνωση παραπονεμένο/η

Nasos είπε...

Εστορων πολυ ορθα ειπες οτι δεν μπορουμε να φιμωσουμε οποιονδηποτε να εκφραζει την αποψη του αρα ουτε και του ιεραρχη (εχει και αρνητικα η δημοκρατια τελικα) αλλα στην κοινωνια μας οταν μιλαει ο παπας ο μεσος πολιτης-πιστος του δινει βαρυτητα θεοπνευστου... στη μεσαιωνικη μας λοιπον κοινωνια η εκαστοτε πολιτικη τοποθετηση της εκκλησιας ειναι επικινδυνη.

eστορών είπε...

Νάσο, δεν αντιλέγω ότι είναι επικίνδυνη η εμπλοκή των παπάδων στην πολιτική, κυρίως γιατί γίνεται λιγότερο βάσει ορθολογιστικής ανάλυσης αλλά κατασταλαγμένων θρησκευτικών αντιλήψεων που οδηγούν σε δογματισμό και μισαλλοδοξία. Ωστόσο θα ήταν αντιφατικό το να τους στερηθεί η ελευθερία της έκφρασης. Δεν μπορείς να κουτσουρέψεις τη δημοκρατία για χάρην της δημοκρατίας. Συνεπως, η πρόκληση εδώ είναι η μόρφωση του κόσμου. Ούτως ώστε να μπορεί να αντιλαμβάνεται το αδιέξοδο της παπαδίστικης σκέψης.

Ανώνυμος είπε...

ειναι καιρος να ανατρεψουμε με την βια το πολιτικο κατεστημενο.σας διαβεβειωνει οτι με ενα ιεραρχη στην προεδρια ο τοπος θα παει πολυ μπροστα.ο λαος θα ενωθει.μονο ενας θα μπορουσε να εχει το λαο ενωμενο αλλα δυστυχως πεθανε και ετσι γλυτωσε απο τους πελλους.εκει ψηλα αντικρυζει το νησι και λεει.αυτοι που δεν ενωθηκαν μαζι μου για την εοκα με εχουν σα θεο.ω τι υποκριτες.αυτοι που ταχθηκαν μαζι μου στην εοκα και χριστηκαν ηρωες γιατι εριχναν πετρες με λενε μουσκο το επιθετο μου δηλαδη και με βριζουν.μα τι ελλας ελληνων χριστιανων θελατε?με βριζουν γιατι δεν ειπα ναι στην ενωση και να παραδωσ το νησι στην καταστροφη απο τις τουρκικες βομβες.οι αλλοι οι αγωνιστες εκ εδεκ σημερα τασσονται με τον εχθρο μου αλλα φωναζουν καθε σπιτι και καστρο.πολεμουμε με τα λογια και την πενα.τοσο υποκριτες.ο δευτερος μου διαδοχος κατασυκοφαντειτε απο την αθειστικη αριστερα του τουρκοσυριου δημητρη.κανει και λαθη ο μικρος.προσπαθει να μου μοιασει.χρυσοστομε μου εγω δεν ζω τωρα.εχασα το ακελ.το πηρε ο διαβολος και ο ντωκινς.το δησυ το πηρε το χρημα.η εδεκ το πιστευουν αλλα σουζουνται.οι οικολογοιπιστευουν αλλα δεν κανουν για παπαδες.διαφερουν ομως απο τους προοδευτικους του κινηματος κοινωνικης οικολογιας.αυτο το παρακλαδι του ακελ.και της δοσιλογιας.το ελαμ λεει οτι πιστευει αλλα δεν με αγαπα.αυτους δεν τους εχω για τον χριστο αφου εχουν μελη ποντιους ειδωλολατρες.θεος τους ο ηλιος και ο διας.με τιμη και αγαπη μακαριος ο τριτος.ξεσηκωθειτε και ανατρεψτε τον χριστοφια.θελει την διχοτομηση.ειναι πρακτορας.μισει εμας τους ελληνες εξου και οι δηλωσεις του περι της καταγωγης του