Το 1863 ο Αμερικανός Πρόεδρος Αβραάμ Λίνκολν έδωσε τον πολυσυζητημένο ορισμό της δημοκρατίας: «government of the people, by the people, and for the people». Δηλαδή «μια μορφή διακυβέρνησης που πηγάζει από το λαό και ασκείται από το λαό, με στόχο το συμφέρον του λαού» (Μ.G. Schmidt, Θεωρίες της δημοκρατίας). Αναφερόταν δηλαδή σε μια άμεση μορφή δημοκρατίας που συνοπτικά αποδίδεται με τον τρίπτυχο:από το λαό, δια του λαού, για το λαό.
Το 2008 ο Πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας Δημήτρης Χρισόφιας στην επιδίωξή του για λύση του κυπριακού προέβαλε το σύνθημα «από τους Κύπριους για τους Κύπριους». Η επιλεκτική αναπροσαρμογή του συνθήματος και η μεταφορά του στην Κύπρο του 2008 δεν έχει καμία απολύτως σχέση με τη δημοκρατία. Συνιστά απλώς ένα σύνθημα για λαϊκή κατανάλωση από τον «αμαθή όχλο» και δεν αντικατοπτρίζει κανένα προβληματισμό και καμία αναφορά στην πραγματικότητα.
Και η μεταφορά αυτού του συνθήματος στον παρόντα χρόνο δεν προκαλεί καμία εντύπωση. Οι Κύπριοι πολιτικοί, αδυνατώντας να παράξουν πολιτικό λόγο, το μόνο που κάνουν συστηματικά είναι να αντιγράφουν διάφορες συνθηματολογίες/ κενολογίες από το εξωτερικό – κυρίως τη δύτική Ευρώπη - και να τις μετακενώνουν με κάθε σοβαρότητα στο εσωτερικό. Και νομίζουν ότι λένε και κάτι σπουδαίο.
Έτσι και η ρήση του Α. Λίνκολν του 1863 μεταφέρθηκε μεταλλαγμένη στην Κύπρο του 2008 για να εξυπηρετήσει τις ανάγκες της πολιτικής ολιγαρχίας. Η εκπόρνευση των λέξεων είναι ένα βασικό όπλο στα χέρια των ολιγαρχικών. Δε διστάζουν ακόμα και δημοκρατικούς ορισμούς να διαστρεβλώνουν, για να επιτύχουν τους στόχους τους.
Ο ορισμός λοιπόν του Α. Λίνκολν σημαίνει κάτι. Το σύνθημα του Δ. Χριστόφια δε σημαίνει τίποτε. Είναι «προς τέρψη» της ακοής των Ελληνοκυπρίων.
Η woke τζαι η woke τζαι η woke!
Πριν από 3 εβδομάδες
7 σχόλια:
δυσκολευκομαι να καταλαβω την διαφορα ειλικρινα..
ο λινκολν εν ηταν πολτικος; οξα επειδη ηταν αμερικανος ηταν καλλιτερος;
οξα εν το ιστορικο κλισε;
επειδη εκαταργησεν την δουλεια των μαυρων; πολλα καλα εκαμεν..αλλα να αθθυμουστεν τζαι το πλαισιο..οι ηπα ηταν η τελευταια δυτικη χωρα..τζαι εσυφφερε τζαι το βορειο κεφαλαιο..
τζαι παλε για τα δικαιωματα των γυναικων εν ειπεν κουβεντα..
ετσι ηταν το πλαισιο..
τζαι αμα δεις την ατακα την ιδια εν τζαι λαλει τιποτε διαοφρετικο που οτι ειπωθηκεν στην αμερικανικη τζαι την γαλλικη επανασταση λλιες δεκαετιες πιο πριν..
ο χριστοφκιας ειπεν το για να δωκει εμφαση στο οτι εν να προσπαθησουν οι κυπριαιοι πολιτικοι να εβρουν λυση μονοι τους..
υστερα που το πλαισιο του 2004..κλπ
με βαση το πλαισιο που εδιαμορφωθηκεν..
που εν το παραξενο;
περιεργος
Πολιτικός δε κάθε εποχή αποκτά και ένα διαφορετικό περιεχόμενο ανάλογα με την εξέλιξη. Αυτό που ονομάζεται πολιτικός τον 19ο αιώνα, ακόμα και τον 20ο και σήμερα δεν έχουν το ίδιο περιεχόμενο. Ή αντίστοιχα το περιεχόμενο της έννοαις πολίτης στις αντίστοιχες εποχές δεν έιναι το ίδιο.
Καθόλου δεν με ενδιαφέρει αν είναι Αμερικανός ή από το Μπουρούντι. Αν τον επικαλούμαι είναι γιατί μια ρήση του την παρέλαβε μεταλλαγμένη ο κ. Χριστόφιας. Και της προσέδωσε ένα νόημα που δεν έχει σχέση με την αρχική έμπνευση αλλά ούτε και υποδηλώνει κάτι στον παρόντα χρόνο. Δηλαδή είναι ένας λαϊκισμός.
Η διαφορά λοιπόν είναι ότι το πρωτότυπο προσπαθεί να ορίσει το πολιτικό σύστημα - τη δημοκρατία - και το αντίγραφο απλώς λαϊκίζει όπως όλοι οι πολιτικοί με τις βαρύγδουπες διακηρύξεις τους.
Πολλά περίεργο που δυσκολεύεσαι να καταλάβεις.
τοτε διαφωνουμε στην ερμηνεια..
ο λινκολν εν επροσπαθεν να ορισει την δημοκρατια - υπηρχεν ηδη η δημοκρατια [τζαι το συνταγμα] για τους λευκους αντρες.. η πρακτικη σημαντικη συνεισφορα του λινκολν ηταν οτι επροσπαθεν να προσδιορισει εναν υπαρκτο πολιτικο συστημα σε σχεση με τους μαυρους οι οποιοι επρεπεν να γινουν πολιτες απο το καθεστως του δουλου....
αλλα αν το βαλεις κατω τζαι δεις την φραση σαν μιαν αναφοραν σε ενα εννοιολογικο πλαισιο, εν μια προεκταση της δημοκρατικης λογικης που τον τζαιρον του λοκ..τζαι υστερα του τζεφερσον..τζαι της γαλλικης επαναστασης θα μπορουσα να πω αλλα σιουρα εν ηταν στες αμεσες επιδρασεις του λινκολν [υποσυενδητα μπορει να εκολλησεν κατι αλλα εν ηταν στην αμεση πολιτικη του κουλτουρα]..
οποτε αν η επεξεργασια μιας φρασης για να επεκταθει μια πολιτικη πρακτικη φαινεται σου λαικισμος, τοτε τζαι ο λινκολν το ιδιο εκαμνε..
ετην ας πουμεν την περιφημη ατακα του τζεφερσον
"..all men are created equal..with certain inalienable rights..life,liberty and the pursuit of happiness..
to secure these rights, governemts are instituted among men, deriving their just powers from the consent of the governed..
whenever any form of governmenet becomes destructive to these ends, it is the right of the people to alter or abolish it..
υπαρχει δαμαι μια επεκταση των αρχων του κοινωνικου συμβολαιου του λοκ [χωρις να ειναι λαικισμος], ενω υπαρχει τζαι η βαση του "απο τον λαο, για τον λαο.." σαν διατυπωση που θα αρθρωθει υστερα..
οποτε σε τουτον το επιπεδο εν νομιζω να μπορει να πει καποιος ουτε οτι εφευρεν κατι ο λινκολν ουτε ομως οτι εν λαικισμος επειδη επεξεργαστηκεν ρητορικα την εννοια της δημοκρατιας..."ρητορικα" διοτι η ουσιαστικη του συμβολη στη αθρωπινη ιστορια ηταν τζαι ενι η καταργηση της δουλειας περα που την ρητορικην ατακαν..
στην περιπτωση του χριστοφκια αμφιβαλω αν η συνειδητη συνδεση παει ετσι τζαι αλλοιως σε τζηνην την ατακα..
η φραση "απο τον λαο,για τον λαο, με τον λαο" εισιεν υιοθετηθει στον ιστορικο χωρο της αριστερας οπως φαινεται τζαι που τον τιτλο ενος βιβλιου του α. φαντη..αλλα αναφερετουν στες αναγκες του ιστορικου εσωτερικου εκδημοκρατισμου [ταξικου τζαι πολιτικου]..
η δηλωση του χριστοφκια ομως ηταν γεωπολιτικη αντι με εμφαση στην εσωτερικη πολιτικη..αναφερετουν στο οτι το σχεδιο αναν [το προηγουεμνο σχεδιο λυσης] εισιεν ταυτιστει με τις ξενες πιεσεις [μια θεση με την οποιαν εσυφφωναν τζαι ο ιδιος] κλπ τζαι αρα η εμφαση ηταν οτι εν να γινει προσπαθεια να βρεθει μια "κυπριακη λυση" [απο τους κυπριους για τους κυπριους κλπ]..δαμαι η συνειρμικη παραπομπη μπορει να πηαινει συντακτικα τζαι στην ατακα "απο τον λαο, για τον λαο", αλλα μπορει επισης εννοιολογικα να πηαινει στην ιστορικη θεση της αριστερας
"η κυπρος ανηκει στον λαο της" [κυπριακη λυση, απο κυπριους] η τζαι στην θεση που εκφραστηκεν τζαι που αλλους [οπως ο λελλος το 1970..αλλα τζαι ο κυριλλατσος στες αρκες του 20ου αιωνα] "η κυπρος για τους κυπριους" [..που υπηρχεν λ.χ. τζαι σαν γκραφιτι απεναντι που την εκκλησιαν της αγιας ναπας στην λεμεσο]...νομιζω η εννοιλογικη παραπομπη εν πιο πιθανη..
αλλα ο καθενας με την ερμηνεια του..τζαι καθε φραση μπορει να εν ανοικτη σε πολλαπλες ριζες τζαι ερμηνευτικες εκδοχες..τζαι του χριστοφκια αλλα τζαι του λινκολν..
παντως λαικισμος εν νομιζω να ενι..ακομα τζαι αν του εκολλησεν στο υποσυνειδητο η συνταξη, εν σαφες οτι την επροσαρμοσεν σε αλλο πλαισιο [γεωπολιτικο]..εμιλαν για μιαν υπαρκτην πραγματικοτητα που εχρειαζετουν λεξεις να ονομαστει..τζαι η διατυπωση εταιρκαζεν - ερκετουν που την κυπριακη εμπειρια [ειτε που την εμεπιρια της αριστερας ειτε που την ευρυτερη θεση που εκφραζε καποτε ο λελλος, το γκραφιτι, η ευρυτερη αντι-αποικαικη εμπειρια κλπ]..
αναλογα εκαμεν τζαι ο λινκολν με την διακυρηξη του τζεφερσον [μεταφραζωντας την διακυρηξη της ανεξαρτησιας σε ρητορικη στην ιστορικη στιγμη της καταργησης της δουλειας σαν εσωτερικου πια καθεστωτος]..
ατε κανει..
εξασκηθηκαμεν νακκον στην ερμηνεια..
σε χαιρετω..
ανώνυμος άνευ ορίων.....
Η επαναφορά στο παρόν του συγκεκριμένου συνθήματος έγινε προεκλογικά από τον Κύπρο το Χρυσοστομίδη στα πλαίσια των συζήτησεων που εγίνονταν τότε για τη δημιουργία συντακτικής συνέλευσης για λύση του κυπριακού (συνέδρια Ελβετίας). Από κει στο συγκεκριμένο χρόνο το παρέλαβε ο Χριστόφιας.
Ανώνυμε (2 Μαΐου 1:36 π.μ.),
Μα πε(ς) μου αντζιελοθωρείς;
Όποιος διαφωνεί με τον Οικοδεσπότη του blog (τον κύριο Stavrou) πρέπει κατ’ ανάγκην να ‘ναι ο Anef_Oriwn (δεν μπορεί να έχει τζι’ άλλους που αχούν διαφορετικές προσεγγίσεις κι απόψεις) ή νομίζεις ότι έχω κανένα λόγο να γράφω ανώνυμα; Που τζιαμέ τζιε τζιει αν έχεις άποψη γι’ αυτά που γράφει ο Ανώνυμος ή/και ο Περίεργος κατάθεσ’ την!
Anef_Oriwn
Σάββατο 2/5/2009 – 5:01 μ.μ.
α τωρα εκαταλαβα..
οϊ ανωνυμε εν ειμαι ο ανευ οριων..
α. σταυρου..ωστε εσκεφτηκεν/ειπεν το πρωτα ο χρυσοστομιδης;..αρα εκτος που την σχεση της αριστερας [λ.χ. βιβλιο φαντη] με την ατακα του λινκολν, υπαρχει τζαι δικηγορικη διασταση..
οποτε σε ετσι φαση ο χριστοφκιας επιασεν το [τουτο τζαι οϊ αλλες ατακες που ειπωθηκαν] γιατι εκαμνε του για να περιγραψει την τις αναγκες της πραγματικοτητας ["κυπριακη λυση" τζαι οϊ επιβαλλομενη που τους εξω] τζαι γιατι επαιζεν με τες αναλογες κυπριακες ρητορικες ριζες [η κυπρος για τους κυπριους κλπ]..
Δημοσίευση σχολίου